Ετικέτες

Συνολικές προβολές σελίδας

Αναγνώστες

Τρίτη 12 Απριλίου 2011

ΚΑΤΑΣΧΕΜΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΑΠΟ ΤΡΑΠΕΖΕΣ...


Ο εφιάλτης των δανειοληπτών μετατράπηκε σε πονοκέφαλο για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα
Από τα 95.000 αυτοκίνητα που κατασχέθηκαν μόνο το 2010, τα 35.000 έχουν ξεμείνει στις τράπεζες, οι οποίες μισθώνουν μάντρες για να τα κρατάνε... απούλητα
«Πονοκέφαλος» για τις τράπεζες είναι πλέον οι κατασχέσεις αυτοκινήτων. Όπως όλα δείχνουν, τον τελευταίο καιρό οι ρόλοι αντιστράφηκαν μεταξύ τραπεζών και καταναλωτών: Οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. που αδυνατούν να αποπληρώσουν τις δόσεις των δανείων παραχωρούν τα αυτοκίνητά τους στις τράπεζες και εκείνες… παρακαλάνε να τα πάρουν πίσω! Kαι αυτό γιατί μια κατάσχεση τους κοστίζει περισσότερα από 1.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα χάνουν και τις δόσεις του δανείου. Από τα 95.000 αυτοκίνητα που κατασχέθηκαν μόνο το 2010, τα 35.000 έχουν ξεμείνει στις τράπεζες, οι οποίες μισθώνουν μάντρες για να τα κρατάνε… απούλητα (αφού οι δημοπρασίες δεν έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα). Ο αριθμός των αυτοκινήτων που παραμένουν σταθμευμένα στις μάντρες, ανεβάζοντας κατά πολύ τα λειτουργικά τους κόστη, μεγαλώνει συνεχώς. Τα αυτοκίνητα χάνουν την αξία τους μέρα με τη μέρα, ενώ αγοραστές δεν βρίσκονται. Ακόμα και η ιδέα των ανοιχτών πλειστηριασμών φαίνεται πολύ μακρινή…

Χιλιάδες αυτοκίνητα σε μάντρες!
Περισσότερα από 60.000 κατασχεμένα αυτοκίνητα εκποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2010, με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας να δημοπρατούν από 4.000 έως 6.000 Ι.Χ. κάθε μήνα. Στις τράπεζες έχουν περιέλθει πλέον πολύ περισσότερα οχήματα από όσα θα φανταζόταν και ο πιο… απαισιόδοξος προφήτης, ενώ την ίδια ώρα η κατάρρευση της ζήτησης μεταχειρισμένων οχημάτων, ιδιαίτερα στην κατηγορία των πολυτελών Ι.Χ. και των αυτοκινήτων γενικά μεγάλου κυβισμού, μετατρέπει κάθε όχημα που καταλήγει σε γκαράζ τράπεζας σε πηγή μεγάλων ζημιών.
Όμως, πού πάνε αυτά τα αυτοκίνητα; Οι θυγατρικές των τραπεζών, που έχουν αναλάβει τις κατασχέσεις, τα φυλάσσουν σε μεγάλα γκαράζ πριν τα πωλήσουν σε «πλειστηριασμούς». Από την άλλη μεριά όμως το πρόβλημα τώρα διογκώνεται διότι οι πλειστηριασμοί αυτοί δεν αποδίδουν όσο θα ήθελαν λόγω της οικονομικής κρίσης στην αγορά και ιδιαίτερα σε αυτή του αυτοκινήτου. Οι χώροι αυτοί είτε είναι γκαράζ είτε μάντρες τις οποίες νοικιάζουν οι τράπεζες για να βάλουν τα αμάξια που έχουν κατασχέσει, αφού δεν τους έχει απομείνει άλλος χώρος. Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς, οι τράπεζες για να μειώσουν τον αριθμό των κατασχέσεων κατά τη διάρκεια του 2010 ενέκριναν μόλις 1 στις 10 αιτήσεις που κατέφθαναν στα υποκαταστήματά τους. Παράλληλα, όλα αυτά τα αυτοκίνητα «σαπίζουν» στα γκαράζ εφόσον δεν πουλιούνται και άρα η περιουσία που κατέσχεσαν με τον καιρό απαξιώνεται.

Παραχωρούν τα Ι.Χ.
Με την οικονομική κρίση να έχει μπει για τα καλά στα σπίτια των καταναλωτών, πλέον δεν μπορούν να αποπληρώσουν τα δάνεια που πήραν για να αγοράσουν τα αυτοκίνητά τους και έτσι έχουν αρχίσει να τα παραχωρούν από μόνοι τους στις τράπεζες, κάτι που δεν «αρέσει» καθόλου σε αυτές, και διότι μια κατάσχεση τους κοστίζει 1.000 ευρώ και συγχρόνως «ξεχνάνε» τις δόσεις του δανείου. Παράλληλα οι τράπεζες έχουν και άλλα κόστη, όπως αυτά για την ενοικίαση γκαράζ και των μαντρών όπου τα αυτοκίνητα «σαπίζουν» ή για τη φύλαξή τους.
Από τη μεριά των καταναλωτών, δε, ολοένα και περισσότερο πληθαίνουν εκείνοι που επιστρέφουν τα αυτοκίνητά τους προκειμένου να διαγραφεί το μεγαλύτερο μέρος της οφειλής τους και να γλιτώσουν από τις δόσεις.
Για παράδειγμα, εάν κάποιος πήρε δάνειο για να αγοράσει ένα Ι.Χ. το οποίο κοστίζει 10.000 ευρώ ενώ παράλληλα το υπόλοιπο του δανείου είναι 12.000 ευρώ, επιστρέφοντάς το στη τράπεζα διαγράφονται οι 10.000 ευρώ και ο δανειολήπτης μένει να αποπληρώσει τις 2.000 ευρώ στην τράπεζα.
Τα τραπεζικά στελέχη εκτιμούν ότι η ύφεση στην αγορά των Ι.Χ. θα συνεχίσει να υπάρχει για αρκετούς μήνες, ακόμα άρα και τα δάνεια για αγορά αυτοκινήτων θα μείνουν παγωμένα. Με λίγα λόγια, από εκεί που έκαναν χιλιάδες κατασχέσεις αυτοκινήτων οι τράπεζες πλέον τους είναι «ασύμφορες», ενώ από την άλλη οι καταναλωτές τους τα γυρνάνε πίσω. Έτσι, οι τράπεζες έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο με τη συγκυρία αυτή και δεν ξέρουν τι να κάνουν τα χιλιάδες αυτοκίνητα που έχουν στη κατοχή τους, καθώς και πώς θα γλιτώσουν το κόστος αυτών…

Εγκαταλείπουν τις κατασχέσεις
Η ακινησία στην αγορά τόσο καινούριων όσο και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει οδηγήσει σε ελάχιστες αιτήσεις για δανειοδότηση στις τράπεζες. Πλέον αυτές είναι μετρημένες στα δάχτυλα. Για παράδειγμα, σε μια μεγάλη τράπεζα γινόντουσαν καθημερινά μέχρι και 400 αιτήσεις δανειοδότησης την ημέρα. Πλέον ζήτημα είναι εάν μια τράπεζα δέχεται μέχρι και 20 αιτήσεις. Έτσι λοιπόν, και επειδή για κάθε δάνειο το οποίο διαγράφεται χρειάζονται 7 νέα για να ισορροπήσει το «χαρτοφυλάκιο» των τραπεζών, έχουν σταματήσει τον τελευταίο καιρό τις κατασχέσεις Ι.Χ. 
Με αυτά και μ’ αυτά οι τράπεζες εγκαταλείπουν τη διαδικασία κατασχέσεων και πλειστηριασμών αυτοκινήτων και βάζουν στο παιχνίδι πλέον ιδιώτες προκειμένου να απαλλαγούν από το μεγάλο στοκ αυτοκινήτων που έχουν μπει στα αζήτητα εξαιτίας της κρίσης. 
Έτσι, αναζητούν τρόπους για να διαχειριστούν την κατάσταση που έχει ξεφύγει εντελώς από τις «παραδοσιακές» τραπεζικές εργασίες και τις έχει αναγάγει σε εμπόρους αυτοκινήτων. Γι’ αυτό τον λόγο αντί κατάσχεσης οι τράπεζες εγκαταλείπουν τις νομικές διαδικασίες αφαίρεσης, κατάσχεσης και πλειστηριασμού των αυτοκινήτων επιστρατεύοντας θυγατρικές τους ή συνεργαζόμενες εταιρείες που αναλαμβάνουν να λειτουργήσουν ως μάντρες μεταπώλησης του στοκ που έχει συσσωρευτεί σε ιδιώτες.
Όπως αναφέρουν στελέχη καταναλωτικής πίστης τραπεζών, εξειδικευμένα στις δανειοδοτήσεις αυτοκινήτου, η τακτική που ακολουθούν οι τράπεζες για τη διαχείριση των καθυστερήσεων από δάνεια αυτοκινήτου είναι πολύ φθηνότερη και λιγότερο χρονοβόρα από τη νομική διαδικασία προσφυγής κατά του πελάτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: